AI: van filmfictie tot werkvloerwerkelijkheid
Met kunstmatige intelligentie (ook wel AI) bijna dagelijks in het nieuws, zijn er veel vragen en onduidelijkheden over deze techniek. Op welke manieren is de werkvloer slimmer geworden en zijn er ook gevaren aan verbonden? Onze collega Hessam Kolah-chi werpt zijn blik op de ontwikkelingen van AI en wat je kunt verwachten.
Fictie naar non-fictie
Of het nu de zelfdenkende TARDIS is van Doctor Who, de lopende (androïde) computer Data uit Star Trek of de uiterst slimme HAL2000 uit 2001: A Space Odyssey, AI is niet meer weg te denken uit de media. In de populairste films en tv-series in het sciencefictiongenre is wel een voorbeeld te vinden van een slim computerprogramma of technisch wonder. Toch is het in de echte wereld verre van toekomstmuziek. Sterker nog, AI is vaak dichterbij dan je denkt.
Ongemerkt slim
Want waar vind je nu kunstmatige intelligentie? Bijvoorbeeld op het apparaat waar je dit artikel op leest. Dit kan een laptop zijn, maar ook een computer, tablet of smartphone. Ieder van deze devices maakt in bepaalde mate gebruik van AI. In veel gevallen hoef je het geeneens door te hebben. Het kan namelijk klein zijn, zoals de geautomatiseerde rekenkracht voor batterijbesparing. Maar hier stopt het uiteraard niet bij.
Stemgestuurd aan de slag
Stel, je loopt het kantoor of de thuiswerkplek binnen en je wilt de verlichting inschakelen. Dit kan met de hand, maar op basis van een stemcommando is het ook mogelijk. Door bijvoorbeeld ‘Hey Google’, ‘Alexa’ of ‘Hey Siri’ te roepen, gevolgd door ‘schakel de lampen aan’, is het mogelijk om smartlights te activeren. Dit is nog maar het topje van de ijsberg wat je kunt bereiken met je stem. Het opvragen van het nieuws, weerbericht of het gebruik van slimme apparatuur: dit alles en veel meer is mogelijk.
AI en chatbots
Op het gebied van werksoftware wordt er steeds meer gebruikgemaakt van kunstmatige intelligentie. Een voorbeeld is de inzet van een chatbot. Chatbots worden steeds vaker gebruikt in verschillende sectoren, waaronder klantenservice, e-commerce en marketing. Deze geautomatiseerde softwaretoepassingen maken gebruik van kunstmatige intelligentie en natuurlijke taalverwerking om gesprekken met gebruikers te voeren en hen te helpen bij het vinden van antwoorden op hun vragen. Een voordeel is dat chatbots 24/7 beschikbaar kunnen zijn. Verder zijn ze in staat om snel en efficiënt te reageren op meerdere klanten tegelijkertijd, waardoor bedrijven hun klantenservice kunnen verbeteren en kosten kunnen besparen.
Krachtige apps en geautomatiseerd werk
Microsoft is een softwareontwikkelaar die steeds meer gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie. In een eerder artikel was al te lezen wat ze dit jaar van plan zijn, al is dat uiteraard nog maar het begin. De mogelijkheden op welke manieren AI ingezet is en kan gaan worden lijken eindeloos. En dit is meteen de keerzijde van deze technologie. Hoewel de inzet van kunstmatige intelligentie goed en leuk klinkt, zijn er ook nadelen of zelfs gevaren te bedenken. Het is namelijk nog niet meteen zo dat het werk van jou of jouw collega’s spontaan wordt overgenomen, maar het is wel een punt van aandacht. Daarom is het goed om de ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie goed in de gaten te houden.
Meer weten?
Het gebruik van AI kan vele vragen oproepen die de software nog niet goed voor je kan beantwoorden. Neem daarom gerust contact met ons op. Wij geven je altijd een persoonlijk en gepast antwoord.
Hessam Kolah-chi
Accountmanager