Je oude telefoons vervangen is geen overbodige luxe maar op zijn tijd gewoon nodig om up-to-date te blijven
Oude vaste telefoons lijken op het oog vaak nog prima te werken. Je kunt er immers gewoon mee bellen, dus waarom zou je ze dan vervangen? Omdat er gevaar schuilt in het (te) langdurig gebruiken van oudere modellen. Leveranciers stoppen een paar jaar na de introductie van een toestel met de ondersteuning. Dat betekent dat er voor EOL (end-of life) toestellen geen beveiligingsupdates meer beschikbaar zijn. Omdat nieuw ontdekte kwetsbaarheden niet langer worden gepatcht, worden deze oude telefoons kwetsbaar voor hackers. Die kunnen zich eenvoudig ongeautoriseerd toegang verschaffen tot het toestel om gegevens te stelen of schadelijke activiteiten uit te voeren.
De zwakste schakel
Als het misgaat dan is dat op zijn zachtst gezegd vervelend, maar waarschijnlijk ben je als bedrijf ook een schakel in een groter geheel. Veel sectoren hebben te maken met strikte nalevingsvoorschriften en strenge regelgeving met betrekking tot gegevensbeveiliging en privacy (denk hierbij bijvoorbeeld aan de ISO-certificeringen). Het gebruik van EOL-telefoontoestellen kan leiden tot schendingen van deze regels, wat kan resulteren in juridische gevolgen en boetes.
Reputatieschade, compatibiliteitsproblemen en gemiste kansen
Wanneer klanten, partners of andere stakeholders ontdekken dat je als bedrijf verouderde en onveilige technologieën gebruikt dan kan dat (in)direct leiden tot verlies van vertrouwen.
Daarnaast krijg je op termijn hoe dan ook te maken met compatibiliteitsproblemen. Nieuwe apparaten en technologieën zullen niet goed samenwerken met verouderde toestellen waardoor je niet maximaal kan profiteren van de allernieuwste functionaliteit. Dat zet je hoe dan ook op achterstand en als zich onverhoopt een probleem met een sterk verouderd toestel voordoet dan kan – met de weggevallen ondersteuning vanuit de producent – zelfs Axoft niet meer de effectieve ondersteuning bieden die je gewend bent. Tijdig je telefoons vervangen loont dus, want het voorkomt onnodig lange uitvaltijden en hogere operationele kosten.
Een lang betoog over nut en noodzaak dat soms best lastig landt, zeker wanneer voor je gevoel alles nog gewoon goed werkt. We zijn er niet op uit om alles maar klakkeloos te vervangen, maar laten we samen eens inventariseren wat er nu precies in huis is en wat daarvan naar het museum mag. Bel met Ricardo de Rijcke (06-57586542) voor een afspraak.