Onze operationeel directeur in FiB!
Wim Milder (Axoft it & telecom) gaat altijd uit van het goede van mensen
‘Ik ben dan wel in loondienst, maar ik voel me ondernemer. Bij elke beslissing bedenk ik wat ik zou doen als het mijn eigen bedrijf was.’ Aan het woord is Wim Milder, operationeel directeur bij Axoft, dienstverlener op het
gebied van IT en Telecom. ‘Natuurlijk maak ik daarin ook fouten. Hoe goed je ook nadenkt over je beslissingen en vanuit welk perspectief je die neemt, je kunt niet alles van tevoren weten. Maak je een fout, dan is het zaak daarvan te leren. Maar je moet er ook weer niet te lang bij stil blijven staan. Je moet door.’
Kun je een voorbeeld geven van zo’n les?
‘Dat niet alles te regelen is met processen en protocollen. Ze zijn weliswaar nodig en je moet er ook naar werken, maar het gaat er vooral om dat je de klant helpt, zijn verwachtingen overtreft. Eigenlijk wil de klant zorgeloos communiceren. Of dat per telefoon of internet is, maakt niet uit. Die klant moet daar niet over hoeven nadenken. Het moet gewoon werken, en wij zorgen daarvoor. Protocol of niet.’
Altijd bereikbaar
‘Iedereen die dat wil, krijgt mijn mobiele nummer. Natuurlijk zit ik er niet op te wachten dat ik ’s nachts mijn bed uit gebeld word. Maar als een klant een probleem heeft, heb ik het liefst dat hij me belt, zodat ik kan helpen. Ook al gaat dat dan ten koste van mijn nachtrust.’
Je was aanwezig bij het interview met professor
Jan Rotmans over de ingrijpende transitie in de maatschappij en de gevolgen voor bedrijven. Ben je geschrokken? ‘Zijn ideeën en uitspraken zetten je wel aan het denken. Nu hebben we in de IT en Telecom voortdurend te maken met veranderingen, soms heel grote. Dus we zijn wel wat gewend. En Rotmans kijkt twintig jaar vooruit. Je moet 2035 eerst nog maar zien te halen. Nu je markt goed bedienen en niet te ver vooruitlopen.’
Combineren
Maar Axoft was er wel vroeg bij om IT en Telecom te integreren. ‘Toen telecombedrijven er IT bij gingen doen en IT-bedrijven telecom, combineerden wij beiden al.’ Het bedrijf timmert flink aan de weg en groeit, binnen de regio Rotterdam, en daarbuiten. ‘Eerst riepen we dat onze markt 50 kilometer rond de Euromast lag, inmiddels werken we door heel het land.’
Te bescheiden
‘Axoft was een goed bewaard geheim. Het bedrijf bestaat al 22 jaar, heeft veel mooie klanten en toch kenden veel ondernemers ons nog niet. Te bescheiden misschien. Sterk gericht op de inhoud en op bestaande klanten. Veelzeggend is dat ikzelf ook nog nooit van Axoft had gehoord toen ik benaderd werd voor deze functie. Terwijl ik bij Broekman Logistics onder meer verantwoordelijk was voor de inkoop van ICT. Ik hoorde tot de doelgroep.’ ‘We hebben stevige ambities: ons doel is jaarlijks met 25 procent te groeien. Dan zul je aan je naamsbekendheid moeten werken. En dat hebben we de afgelopen tweeënhalf jaar flink gedaan.’
Gezicht
Milder, die in maart 2014 in dienst kwam, heeft zich daar persoonlijk sterk voor gemaakt. In korte tijd werd hij het gezicht van Axoft. ‘Hoho, niet alleen ik. Samen met algemeen directeur Jan Pieter de Ruiter en commercieel directeur Edwin Kuiper.’ ‘Ik ben een actief netwerker. Je komt me dus bij veel gelegenheden tegen. Netwerken vind ik leuk én nuttig. Natuurlijk moet je product of dienst goed zijn, maar zakendoen draait ook om mensen, om de persoonlijke aandacht die je als klant krijgt. Dan moeten ze je wel eerst leren kennen.’
En andersom?
‘Inmiddels weet ik binnen een paar minuten wel wat voor persoon ik tegenover me heb. Volgens m’n personal coach ben ik iemand die veel geeft. Daar zou wel wat meer balans in mogen komen. Ik ga altijd uit van het goede van mensen en organisaties. Oké, dan stoot je soms je neus. Daar kom je ook wel weer overheen.’
Een personal coach? Dat durft lang niet iedereen toe te geven.
‘Het is beladen. Onterecht, vind ik. Coaching is belangrijk. Voor iedereen: medewerker, directeur en ondernemer. Je krijgt een spiegel voorgehouden. Dat zet je aan het denken, je haalt meer uit jezelf.’
Verhuizing
Axoft is nu nog gevestigd in ridderkerk en Schiedam. Volgend jaar verhuizen de twee kantoren samen naar een nieuwe locatie. Waarschijnlijk aan de zuid- of oostkant van het rijnmondgebied. er zijn ideeën over meerdere servicevestigingen in nederland, om klanten vanuit hun eigen regio te kunnen helpen.
Klik hier om de publicatie in PDF formaat te downloaden.